דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלומות הופכים למציאות 

מאת    [ 27/12/2009 ]

מילים במאמר: 1275   [ נצפה 3216 פעמים ]

בס"ד

חומש בראשית משופע בחלומות. ניתן ללמוד ממקורותינו- מאבותינו דרכים ורעיונות בחינוך, בהוראה ובדרכי עולם -התקפים מאז ועד היום.בכל דור חובה עלינו להתקדם, להשתפר ולהתחדש, שהרי כתוב במסכת חגיגה: "אין בית מדרש ללא חידוש". תהליכי שינוי מהווים מוקד חשוב מאוד בהצלחה ככל שאנו מפעילים מוח יוזם ויצירתי יותר אנו מצליחים להתרומם מעלה ולהשיג כל יעד.

אנו יודעים שהעקרונות הבסיסיים - להצלחה קיימים, עלינו לאתר הכלים הנכונים והנבונים כדי ליישמם בהתאם לאופי הדור ולשלבי ההתקדמות שלנו. למשל תכונות מנהיגותיות היוו את המוקד בהצלחתם של אבות העם היהודי- אברהם יצחק ויעקב, העקרונות- זהים תמיד, אך דרכי הפעולה שונים מדור לדור.

במסגרת הקורס להכשרת מנהלי בתי ספר, אנו נוהגים לבקר בבתי ספר רבים - יסודיים ועל יסודיים, כדי ללמוד הלכה למעשה התיאוריה המנהיגותית הנלמדת באקדמיה. בביקורנו במוסדות חינוך הטובים ביותר אנו פוגשים במנהלים מצוינים ומעולים, כולם = מנהיגים. אך כל אחד מהם מבצע תכונות המנהיגות בדרכו שלו - בכליו הייחודיים בהתאם לאופיו של המנהל - המנהיג.שהרי בורא עולם ברא כל אחד מאיתנו שונה ואחר. למשל תפקידם העיקרי והבסיסי של מנהל בי"ס כמנהיג - הוא להעצים ולפתח מורים.להפוך אף אותם למנהיגים כדי שיעצימו תלמידים. *

 

העצמה מבוססת על תהליך חינוכי נכון ואיתן המשולב באהבה כבוד יחס שיתופיות וכל זאת עם המון הקניית חכמה ודעת כמובן. מדהים לראות שכולם, כל מנהלי בתי הספר המצויינים בהם אנו מבקרים מטפחים היטב העצמת מורים - אך כל אחד מבצע זאת אחרת כל מנהיג מעצים בדרך שונה בהתאם לכישורי יכולתו ודרכו המיוחדת.

רבים מהמנהלים מבהירים לנו כי מוקד חשוב ועקרוני בהצלחה החינוכית המתאימה כמובן גם למנהיגות העסקית הוא "תהליכי שינוי", ככל שהמוסד החינוכי מבצע כל הזמן חידושים, שיפורים ותהליכי שינוי מתמידים - הרי הוא מגיע לשחקים גבוהים יותר.

מתברר שככל שהמנהל - המנהיג חולם, ככל שמוחו יצירתי בחלומות הרי ההישגים במגוון התחומים פורחים.

בקורס המנהלים - הנני מבקש מכל סטודנט שירשום מהם חלומותיו כמנהל בעתיד. בסיור בבי"ס בנוה עוז בפתח תקוה סיפרה לנו המנהלת רחל אלון -כי מדי מוצאי שבת היא נוהגת לשלוח במייל לכל המורים והעובדים את חלומותיה החינוכיים הערכיים וההישגיים. מהמורה שמענו על הצפיות שלהם למייל החלומות.

כולם תארו כיצד החלומות מתגשמים בסיוע כולם שהרי כולם קוראים לומדים ומיישמים את החלומות.

יעקב אבינו יוצא מבית הוריו אל בית לבן. מיד בצאתו הוא לן במקום פתוח, מחפש הוא אבנים אותם הוא שם מראשותיו, היינו - ניתן מחלוקי אבן בודדים ליצור קיר מגן לראש . האיבר החשוב ביותר באדם הוא הראש, יעקב מנסה לשמור על מוח צלול ואיתן. בשוכבו הוא חולם חלום מדהים ומרתק ממנו אפשר ללמוד חשיבות החלומות של כולנו. ברב אריאל במאמרו חזון ומעש - מדגיש כי אדם ללא חלום הוא אדם ללא תקוה, ללא שאיפה, ללא יעוד, ללא עתיד.

החלום מחדיר באדם אמונה בעצמו, ביכולתו בכישוריו שלו, החלום מבהיר לאדם לעצמו מה הוא מצפה מעצמו. למדנו בדף היומי שאדם המגיע לשמים ושאל שש שאלות. אחת מהשאלות היא- האם ציפית לישועה? האם במהלך חייך היו לך ציפיות להגשמת הישועה... לבואו של המשיח... להצליח ולהגיע לכל פסגה.

החלום מבהיר לנו לאן לחתור ולשאוף, באמצעות החלום האדם מגייס כוחות נפש כדי להשיג שאיפותיו. כאשר מנהל - מנהיג עומד בראש מערך חשוב ביותר - מוביל ומשפיע על בית ספר שלם על מוריו תלמידיו ועל ההורים, עליו לחולם כל הזמן לחדש ללמוד להשכיל ואז להפיץ תורתו לכולם, כפי שמציין החכם מכל אדם "יפיצו מעיינותיך חוצה" .

המנהל צריך לחלום ללמוד וליישם חלומותיו יחד עם כולם , לדאוג שכולם ילמדו ויחלמו כדי להתקדם ולהיות יוזם ויצירתי.

יעקב אבינו מבהיר לנו שגם בתנאים קשים אל לו לאדם להישבר, עליו לחלום - כדי להמשיך להתמודד ברוח אופטימית כדי להשיג כל יעדיו כל חלומותיו.

יעקב חולם על סולם העומד על קרקע יציבה. כל חלום צריך ליישם רק אם התנאים עליו עומד החלום= הסולם, מונח על תשתית איתנה וחזקה אותה אנו צריכים תמיד לבנות ולחזק כל הזמן.

הסולם מדגיש את עמדתו האיתנה על הארץ אך ראשו היעד הסופי- מגיע לשמים, אין סוף לתכנון ליעדים לחלום מהשלב המעשי הריאלי שבקרקע המציאות שיש בו קשיי קיום כל הזמן, אל התמודדות מתמדת המחזקת את האדם הנוטעת בו אמונה בעצמו וביכולתו לנצח, להצליח, להתגבר על כל מכשול ולהמשיך לחלום. אדם חולם מחדיר לתוכו יוזמות ויצירתיות רק באמצעות חלומות אדם מדמיין רעיונות מרתקים ומדהימים ומפעיל את הפן המעשי ביוזמות חדשנות וביצירתיות אישית, כדי להפוך כל דמיון למציאות, כל אידיאל למעשה, לממש כל רעיון.

החלום אינו מתמקד רק בראיה , הראיה אינה קצרה, החולם רואה תמיד "סולם" לנגד עיניו הבנוי משלבים היינו כל עליה לדרגות גבוהות כל כיבוש כל יעד חייב להיעשות בשלבים, לאט, בתהליך. כפי שאנו מדגישים - "אין קיצורי דרך בחינוך" , ככל שאנו משיגים יעדים צריך להמשיך לחלום כדי להבין כי הסולם ושלביו מגיעים לשמים לאין סוף.

ראוי שנבין היטב כי ככל שהסולם גבוה יותר, ככל שאנו נמצאים בשלבי הסולם בגובה רב יותר, משיגים יותר יעדים, אך בגובה הראיה למרחוק מקיפה יותר רחבה יותר. כך נוצרת באדם מוטיבציה איתנה יותר לכיבוש יותר יעדים, גם אם הם נראים רחוקים , אך הם נראים ולכן רוצים אנו המנהיגים להגיע ליעדים אלה. האופק הופך למשמעותי אם חולמים היטב. חובה עלינו לדעת כי יישומו של כל חלום דורש זמן, סבלנות, המשולב בנחישות בנחרצות ובהעזה, כדי להגיע למקומות רחוקים יותר, מלאי הפתעות וחדשות. ככל שחולמים יותר מגיעים לגבהים ולמרחקים גדולים יותר וכך הופכים להיות החכמים בעולם.

מחקרים רבים מדגישים כי "היזמות" ו"היצירתיות" בארצנו - הוא מהטובים בעולם. בין מקבלי פרס נובל במאה השנים האחרונות וכך כל אלפי השנים בגלל הלימוד המתמיד של תורתנו שפיתחה מוח יצירתי וחכם. חשוב מאוד לשלב בחלומות רצון עז ושאיפה להשיג וכן להאמין כי בכוח שלנו - החולמים להפוך כל חלום למציאות. אדם צריך תמיד לתכנן חזון, יעדים, מטרות, כאשר הכל מוגדר היטב גם אם משולבים בו חלומות, הרי השלב המעשי, יהא איתן ונכון, התוצאות -התפוקות תלויות רבות בתכנון נכון של החזון של החלום.

תענוג לשמוע ממנהלי בתי ספר יצירתיים על חלומותיהם ועל הדרכים לכבוש כל יעד. יעקב מבהיר לנו כי עז רצונו להצליח במשימותיו בהקמת "בית" יהודי איתן. יעקב בכל מעשיו מאמין בברכתו של הקב"ה בשבועתו לאבותיו אברהם ויצחק, אך יעקב מאמין גם ביכולותיו שלו להשיג כל מטרותיו ולבנות בית איתן וראוי.

יעקב מלמדנו חשיבות אומץ לב ונחישות מהם. הוא מלמדנו כי איש תם יושב אוהלים חשוב, החכמה השכל, מוח פעיל ויצירתי יסיעו לו להגשים חלומותיו, אך הוא משלב גם כוח גופני ונמרצות , הוא מגולל את האבן מעל פי הבאר, מגיע לבית לבן ועובד היטב ובזמן רב כדי לשאת אימותינו - לאה ורחל ולבנות בית עם שניים עשר הבנים.

יעקב בברכתו לבניו מלמדנו הפסוק: "חנוך לנוער על פי דרכו" , כל ילד מקבל ברכה האופיינית לו ולכישוריו. פיתוחו של כל אחד בהתאם ליכולתו אך תוך שמירה על אחדות משפחתית.

פרופ' פליקס מבהיר לנו במאמרו שיעקב בעמלו כרועה צאן- הפעיל היטב מוחו היצירתי - למד היטב מדרכיו מעמלו הפיזי כפי שמציין פרופ' פליקס -

יעקב "היה הגנטיקאי הראשון בהיסטוריה"

שהרי משכורת הוא לא קיבל אלא על פי הוולדות שנולדו. בחכמתו בחלומותיו הוא הבין מהי גנטיקה אמיתית וכך הפך לאדם עשיר ברכוש ומאושר בהקמת ביתו ובילדיו. עבד הוא שנים רבות כדי להקים משפחה לתפארת. עבודה קשה ששילב בה לימוד תורה וחכמה, אך ידע שעמלו חשוב ביותר כדי לבנות משפחה - לבנות בית איתן חזק ועתידי. יחסי האדם אל הבריות חשוב אף הוא בישום כל חלום. כך יעקב מלמדנו - בדיבורו הנכון והחכם אל הרועים שהמתינו ליד הבאר, כך בדיבורו עם לבן ובהתנהגותו במשך עשרים השנים בהם שהה בבית לבן.

יעקב כמנהיג מבהיר לנו , מלמדנו פרקים נבחרים בתחומי ההצלחה המנהיגותית . העקרונות החשובים ביותר הם:

1] ללמוד להשכיל להיות חכם - איש תם יושב אוהלים.

2] לחלום, לצפות לישועה, להגות, לחשוב גבוה גבוה , להיות יוזם ויצירתי כל הזמן - תכונות המוקנות ומיושמות דרך חלומות.

 

הבה נלמד כולנו מיעקב אבינו הדרכים והכלים כדי להגיע לפסגה, במיוחד העוסקים בחינוך מנהלים ומורים - להפוך למנהיגים תוך כדי חלומות.

 

 

 

 

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב